Kuntavaalit 2017

Valtuusto 11.12.2017

Valtuusto 11.12.2017 (Eeva-Liisa Nieminen)

Hyvä puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja kuntalaiset! Vihreä valtuustoryhmä kiittää valtavan suuresti viranhaltijoita, pormestaria, sekä poliittisia ryhmiä sujuvasta yhteistyöstä talousarvioprosessin aikana.

Koska aloitan vasta tässä puheenvuorossa ryhmäpuheenjohtajana, en ole ollut mukana budjettineuvotteluissa, enkä näin ollen tiedä omin silmin ja korvin kokeneena kaikkia käänteitä. Kuitenkin meille tärkeitä asioita ehdotimme, ja osa niistä sai positiivista vastakaikua. Omat ehdotukseni koskivat mainintaa Nuppulinnan ja Purolan puolustamista lisäraidesuunnitelmia laadittaessa, mikä hienosti lisättiin talousarviokirjan suunnitelmiin. Toinen oma ehdotukseni on kutsuliikenteen laajentaminen iltaan.

Olemme tyytyväisiä siihen että pormestariohjelma on tukeva runko, jota pystytään hyödyntämään jo tässä ensimmäisessä talousarviossa. Sen tavoitteisiin voidaan pyrkiä ja tiedämme että niistä vallitsee yhteisymmärrys ja kirjattuihin asioihin voidaan luottaa.  Se on ollut verraton  tuki tilanteessa, jossa strategiaprosessi päästiin aloittamaan vasta syksyllä.

Olemme tyytyväisiä myös siihen, että sisäilmaongelmiin pystyttiin reagoimaan jo tässä talousarviossa. Ilmastoinnin päällä pitämiseen kannattaa satsata. Toivon mukaan tulevaisuudessa sisäilmaongelmat helpottavat kiinteistöissämme ja löydämme ongelmiin ratkaisuja, sekä teemme korjaussuunnitelman pitkälle tulevaisuuteen.

Koulupuolella toivomme, että sosionomit löytyisivät kaikille yläasteille. Talousarviomme mahdollistaa koulujen jatkavan tai aloittavan tällaista toimintaa osana koulun tukipakettia. Toivomme, että yläkouluja kannustetaan tarttumaan aktiivisesti tähän mahdollisuuteen. Koulusosionomitoiminta on kannatettavaa, tukee oppilaiden hyvinvointia ja ennaltaehkäisee ongelmia. Toivomme myös, että vaikeassa koulujen tilasuunnittelussa ollaaan kiitollisia pienten kyläkoulujemme vahvuuksista.

Olisimme toivoneet, että jo nyt olisi huomioitu pormestariohjelman linja subjektiivisen päivähoito-oikeuden toteuttamisesta.  Talousarvioon jäi vuodelle 2019 paljon tavoitteita. On hyvä, että taloussuunnittelu on pitkäjänteistä ja jo seuraavan vuoden tavoitteita sovitaan. Toivomme, että strategian pohjalta saamme maaliskuulle hyvän suunnitelman koko valtuustokauden vuositavoitteista.

Odotamme suurella innolla HSL:n tulemista. Budjettiin se tekee kolmen miljoonan kulun, mutta saamme sille myös vastinetta. Joukkoliikenne on tarkoitettu sinne, missä on joukkoja. Tuusulaan jää alueita, joissa ei asu joukoittain ihmisiä, mutta sitoutuminen vähintään 70% joukkoliikennetavoitteeseen tarkoittaa, että mahdollisesti tulemme tulevaisuudessa tarvitsemaan sisäisen liikenteen järjestämiseen vielä toimia ja myös rahaa. Toivomme, että ensi vuonna jo päästäisiin suunnittelemaan vaikka HSL:n kanssa yhdessä sisäistä liikennettä kutsuliikenne-, kyyti-, Maas- tai taksipohjalta. Tulen esittämään, että nykyisen kutsuliikenteen aikarajoja laajennetaan niin että kutsuliikenne toimisi klo 21 asti. Tämä olisi tarpeellista täydentämään nykyistä bussitarjontaa. Pilottina voisi kokeilla myös koulutaksien avaamista myös muulle käytölle.

Toivotan vihreän ryhmän puolesta kaikille valtuutetuille, viranhaltijoille, pormestarille  ja kuntalaisille hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta. Käytän tilaisuutta hyväksi kertoakseni vielä tässäkin, että pian tulee HSL ja jokaisen pitää hypätä reippaasti bussiin. Ensin kannattaa tilata hsl.fi/tilaakortti osoitteesta kortti, ja sitten ladata siihen arvoa vaikkapa R-kioskilla, ja sitten vuoden 2018 alusta uskaltaa bussiin. Kortin saa 15.12. mennessä tilaamalla ilmaiseksi. Vuoden alusta sisäinen matka maksaa vain 2,20€ ja sillä pääsee vaikka Tuusulan päästä päähän tai Keravalle tai Järvenpäähän. Jopa takaisin aikarajan puitteissa.

Tapahtumia