Asunnottomuuden poistaminen on mahdollista

Valtakunnallista asunnottomien yötä vietetään 17.10. sunnuntaina. Suomessa on onnistuttu mallikkaasti vähentämään asunnottomuutta. Suomen hallitusohjelman tavoitteena onkin poistaa asunnottomuus vuoteen 2027 mennessä. Helsinki on ottanut omaksi tavoitteekseen vuoden 2025.

Suomessa asunnottomuutta tilastoi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA. Tuoreimman tilaston mukaan vuoden 2020 lopussa Suomessa oli 4 341 yksinelävää asunnotonta. Asunnottomia perheitä ja pariskuntia oli 201. Keusoten kunnissa asunnottomia oli eniten Järvenpäässä, jossa yksineläviä asunnottomia oli 40, Hyvinkäällä 16, Mäntsälässä 13 ja Tuusulassa sekä Nurmijärvellä molemmissa 11. Asunnottomia perheitä ja pariskuntia oli ainoastaan Järvenpäässä (2) ja Nurmijärvellä (1).

Asunnottomuuteen johtavat seikat, elämäntarinat ja tilanteet ovat hyvin erilaisia. Yhteistä niillä on ainoastaan se, että asunnottomuus on aina epäinhimillistä. Oman kodin puute vaikuttaa vahvasti asunnottoman koko elämään. On äärimmäisen haastavaa opiskella, käydä töissä tai pitää yllä sosiaalisia suhteita, jos kaikki energia menee sen pohtimiseen, mihin voi seuraavaksi yöksi päänsä kallistaa.

Asunnottomuuden hoitamiseen ja ennaltaehkäisyyn ei ole olemassa yhtä keinoa, jonka toteuttamalla asunnottomuus poistetaan, eikä yhtä toimijaa, jolta tämän työn voisi tilata. Asunnottomuuden poistoon tarvitaan yhdistelmä korjaavia ja ennaltaehkäiseviä keinoja, joiden tarpeet voivat vaihdella alueellisestikin.

On tärkeää, että kunnissa on tarjolla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja tarpeeksi. Erilaisia asumisen muotoja tarvitaan: omistusasumisen lisäksi kunnissa tarvitaan vuokra-asumista, tuettua asumista ja palveluasumista sekä Asunto ensin -periaatteen mukaista asumista. Aina pelkkä asunto ei kuitenkaan riitä. Tärkeää on myös se, että tukea saa helposti, viiveettä ja ehdoitta, kun sitä tarvitsee.

Pidämme myös tärkeänä, että asunnottomuuden ennaltaehkäisyyn panostetaan kunnissa. Asumisneuvonnan avulla voidaan ehkäistä asumisen haasteiden eskaloitumista ja asunnottomuutta. On merkittävää tiedostaa, ettei asumisneuvonnan tarve koske ainoastaan heitä, jotka asuvat kunnan vuokra-asunnoissa.

Asunnottomuuden poistamiseen tarvitaan kuntien, hyvinvointialueiden, järjestöjen ja palveluntarjoajien yhteistyötä sekä poliittista tahtoa. Haastamme Keusoten jäsenkunnat ja tulevan hyvinvointialueen asettamaan asunnottomuuden poistamiseksi omat tavoitteensa. Jos Helsinki tavoittelee poistavansa asunnottomuuden vuoteen 2025 mennessä, pystymme mekin siihen. Asunnottomuuden ennaltaehkäisyyn liittyviä toimia unohtamatta.

Kirjoittajat ovat tuusulalaisia vihreitä kunnanvaltuutettuja ja aluevaaliehdokkaita, jotka pitävät kuntapolitiikka-aiheista podcastia.

Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaassa 17.10.2021.