Suutarintien kerrostalojen rakentamisesta on taas keskusteltu sosiaalisen median kanavilla ja silmiinpistävää on ollut vuokra-asumisen pelottavuus. Mikä saa osan päättäjistä ja suuren osan someen kirjoittajista pelkäämään vuokra-asuntoja tai ehkä oikeammin ihmisiä niiden sisällä? Asumisen ja elämisen taidot ovat usein kritiikin kohteena, tämä ei koskaan ole auennut meille. Yli kahdenkymmenen vuoden kokemus asumisen palveluiden tuottamisesta on luonut näkemyksen, ettei omistuspohjalla ole suurtakaan merkitystä elämäntyyliin ja asumisen taitoihin.

Tuusulassa halutaan kasvua ja Hyrylään ollaan selkeästi rakentamassa keskustaa. Keskustasta halutaan elinvoimainen paikka, missä yrittäjät viihtyvät ja asiakkaita riittää. Keskustaa ei tule ilman ihmisiä ja asumisen monipuolisia ja laadukkaita ratkaisuja, mihin viitataan myös Tuusulan vuosien 2021-2025 strategiassa.

Tilastokeskuksen lokakuussa julkaiseman tilaston mukaan alle 40-vuotiaiden asuntokunnista vuonna 2020 asui vuokralla yli 60 prosenttia ja alle 25-vuotiaiden asuntokunnista lähes 90 prosenttia. Valtakunnallisesti kaikista asuntokunnista vuoden 2020 lopussa 34 prosenttia asui vuokralla. Osuus on kasvanut kymmenessä vuodessa 4 prosenttiyksikköä.

Nyky-yhteiskunnassa, missä arvostetaan valinnanvaraa ja liikkumisen vapautta, ei enää kaikkien tavoitteena ole sijoittaa valtaosaa omaisuudestaan seiniin, joista irtautuminen voi tilanteiden muuttuessa olla hyvinkin haastavaa. Etätyöt ovat korostaneet tätäkin ilmiötä. Työ ja opiskelu eivät ole enää sidottuna paikkaan, vaan asuinpaikan voi valita mieltymysten mukaan. Vuokra-asumisen tueksi Tuusulan strategiaan on kirjattu, että meillä uudistetaan palveluverkkoa rakentamalla uusia päiväkoteja ja kouluja. Ne tarjoavat myös kuntalaisille yhteisiä olohuoneita ja yhdessä tekemisen paikkoja. Eli tahtotila on se, että ihmiset eivät jää nyhjöttämään omiin nurkkiinsa, vaan tehdään ja vaikutetaan yhdessä.

Omista näkökulmistamme ajatellen, olisi hienoa, että meiltä löytyisi asumisratkaisuja eri elämän vaiheisiin. Lastemme itsenäistymistä ajatellen olisi mahtavaa, jos he löytäisivät mukavan, pienen ja kohtuuhintaisen asunnon, läheltä palveluita ja julkista liikennettä.  Tuusulalaisina toki toivomme, että he pääsevät myös nauttimaan puhtaasta lähiluonnosta, mitä meillä onneksi on. Itsenäistyvän nuoren budjetin ollessa tiukilla, olisi hienoa, että hän pystyisi kävelemään vanhempien luokse tarkistamaan jääkaapin sisällön, pesemään pyykkiä tai ihan vaan pitämään seuraa. Ajatus lämmittää erityisesti sydämiämme.

Tarvitsemme siis selkeästi keskustan alueelle myös pieniä vuokra-asuntoja, jotta voimme lunastaa visiomme “Elämisen taidetta kestävästi kasvavassa Tuusulassa”.

Petteri Lahtinen

tekninen päällikköTuusulan vihreät r.y.:n puheenjohtaja
yksikönpäällikköTuusulan Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja
Teksti on julkaistu Keski-Uusimaassa 29.1.2022